Kontroll

Dagens träning vart lite kontrollövning. Gjorde en övning som vi värmde upp med på förra John Hickey-träningen. La upp tre stycken små bockar, på oregelbundet avstånd, men med lagomt avstånd, på böjt spår. Denna övning är väldigt bra för Kakan, där hon är tvungen att lyssna. Hon vill gärna springa på och inte lyssna på förhållningarna.
Började med att galoppera, rida över första bocken, göra halt och rygga. Fatta galopp, lägga en volt och sen komma på nr 2. Göra om samma igen, halt och rygga, galopp, volt och komma på tredje.
Efter att ha upprepat det någon gång, behövs faktiskt inte så många gånger, iallafall inte på Kakan, så gjorde vi endast volter emellan. 
Målet är självklart att komma på alla tre bockar utan att göra halt eller volter. Lyckades göra några linjer där jag inte behövde göra varken volt eller halt. Men, om jag känner det minsta att hon inte lyssnar eller att hon springer på så la jag volt eller gjorde halt. 
Red i en väldigt samlad galopp, och la henne så nära jag kunde för att samtidigt träna bakdelen lite. Som Hickey sa, hellre för nära en för långt ifrån. 
Gjorde självklart detta åt båda hållen. 
Höger varv uppfattade jag som en aningen enklare för Kakan, det gick lite fortare i vänster och ville inte riktigt lyssna. 
Det är iallafall stor skillnad mot när vi gjorde denna övning för Hickey för ca 3 veckor sedan. Har gjort den en gång till emellan. 
Mamma fick även skritta fram och skritta av! 
 


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar